Blogi

Selkeät perehdyttämisen tavoitteet – 30 – 60 – 90 -mallin avulla

Onboarding 30-60-90

Perinteisen määritelmän mukaan perehdytys tarkoittaa työnantajan työsuhteen alussa järjestämää koulutuskokonaisuutta, jossa tutustutaan työtehtäviin ja organisaatioon. Kun perehdytyskäytäntöjä lähdetään kehittämään, päädytään usein siihen, että kaikki sanat tässä määritelmässä ovat virheellisiä ja pitää korvata toisilla.  Englannin kielessä on alettu käyttää perehdytyksestä eri termejä tavoitteenasettelun mukaan: Orientaatio on työsuhteen alun yleisperehdytystä eli tähtää työn tekemisessä tarvittavien perusvalmiuksien hankkimiseen. … Lue lisää

Perehdytyksen suunnittelu on jatkuva vuorovaikutteinen prosessi

Perehdytyssuunnitelma avainkohdat

”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” tämä klisee pätee tässäkin. Perehdytyksestä tulee tehdä konkreettinen suunnitelma ja etenkin huomioiden kenelle perehdytystä tehdään. On hyvä lähteä liikenteeseen siitä, mitkä ovat perehdytettävän osaaminen, kokemus ja tausta. Perehdyttämisen suunnittelussa on huomioitava asiakaskokemus eli tässä tapauksessa sisäistä asiakasta eli työntekijää sitouttava ja kannustava toimintakonsepti. Suunnittelu vaatii pitkän tähtäimen ajattelua ja edellyttää, … Lue lisää

Laadukkaalla perehdytyksellä parempaa työhyvinvointia

Asiakaskokemus käyttäjäkokemus

Perehdytysaihe kiinnostaa minua, koska se herättää tunteita. Työurani aikana olen saanut kokea niin hyvää kuin huonoakin perehdytystä. Koen, että muutosta tarvitaan, joten siksi haluan lähteä kehittämään perehdytystä ja nostaa aiheen esille. Näen perehdytyksen kehittämisessä valtavan potentiaalin niin (työ)hyvinvoinnin, osaamisen kehittämisen, työnantajamielikuvan kuin asiakaskokemuksenkin parantamiseksi. Kun sisäiset prosessit ovat kunnossa on organisaatiolla paremmat mahdollisuudet loistaa asiakaskokemuksessa … Lue lisää